SR&BB

Stichting Rhythm & Blues Breda

Paco De Lucia overleden

Paco de Lucía (1947-2014), de grootste vernieuwer van de flamenco, “de Spaanse Blues” zullen we maar zeggen, is vandaag overleden aan een hartinfarct in een ziekenhuis in Cancun, Mexico.
image

‘Flamenco wordt gemaakt door de mensen om je heen. Je leert het van je familie, je vrienden, tijdens feestjes vol drank. Pas daarna werk je aan je techniek. Flamencogitaristen hoeven niet te studeren. Het leven van een zigeuner is een leven vol anarchie, daarom is flamenco een stijl zonder discipline.’

Paco de Lucía groeit op in een arme wijk van Algecíras. Zigeuners en arme Spanjaarden wonen naast elkaar en leven veelal op straat. Om het leven draaglijk te maken wordt er veel gedronken en gefeest. Op die feestjes zet De Lucía zijn eerste stappen als gitarist.
Flamenco Nuevo
In 1968 wordt De Lucía door zijn vader Antonio Sánchez voorgesteld aan zanger Camarón de la Isla. Een ontmoeting die door sommigen gezien wordt als de redding van de flamencomuziek. De la Isla en De Lucía worden de gezichten van een stroming die de naam Flamenco Nuevo krijgt.
In de jaren ‘50 en ‘60 maakt de traditionele flamencomuziek in Spanje, net als in de rest van de wereld, plaats voor rock ‘n’ roll en pop. Steeds minder mensen zijn geïnteresseerd in flamenco. De Lucía begint te experimenteren en vermengt stijlen als jazz en rock met het flamencogeluid.
Entre Dos Aguas
Zijn grootste hit wordt Entre Dos Aguas (filmpje) , dat in 1976 de top-20 bereikt in Spanje. Nog nooit vertoond door een flamenconummer. De Lucía wordt in een klap beroemd. De Lucía en andere Flamenco Nuevo-muzikanten worden verguisd door puristen. Ongehoord, vloeken in de kerk. Zo is de traditionele muziek nooit bedoeld, vinden de conservatieven. ‘De Lucia was voorgoed voor de flamenco verloren toen hij de cajón erbij haalde’, zei de flamencoloog Augustín Gómez daarover.

Een flamencogitarist is wat ik ben. Moest ik proberen iets anders te spelen, dan nog zou het klinken als flamenco’

, verdedigde De Lucía zich.
Elektrische gitaar
De Lucía laat zich niet tegenhouden door de kritiek. Zijn vernieuwingsdrang laat zich niet beteugelen. Hij wordt geroemd en verguisd om zijn bijdrage aan het nummer Mediterranean Sundance op Elegant Gypsy, een album van jazzgitarist Al Di Meola. Op een album met een elektrische gitaar? Wat moet een flamencogitarist in godsnaam op een fusion album?, luidt de kritiek. Di Meola verdedigt zijn vriend: ‘Paco doet geen afstand van de flamenco, hij verbreedt het genre.’
Samen met John McLaughlin en Larry Coryell, en later met Di Meola vormt De Lucía eind jaren ‘70 het succesvolle The Guitar Trio. Resultaat is een Europese tour en verschillende albums. Vooral het album Friday Night in San Francisco wordt een groot succes en verkoopt meer dan een miljoen exemplaren.
Vanaf de jaren negentig toerde De Lucía over de hele wereld en werkte hij samen met een groot aantal muzikanten; van jazz tot klassiek, van beat tot pop. Hij ontving verschillende prijzen zoals de Latin Grammy Award en een eredoctoraat aan het conservatorium van Berkelee, Boston.
Voor zijn rust ging hij tussen zijn werk door naar zijn huis in Mexico. Volgens bronnen van de Spaanse krant El Pais was De Lucía op het strand van Cancun toen hij onwel werd. Ze hebben hem nog tevergeefs naar het ziekenhuis gebracht. Het zou gaan om een hartaanval.