SR&BB

Stichting Rhythm & Blues Breda

CD van de maand mei: Heritage Blues Orchestra- And Still I Rise

The Heritage Blues Orchestra ontleent zijn naam aan de invloeden uit de muzikale geschiedenis van het zuiden van Amerika. Gedreven door drie stemmen, twee gitaren en een vijfkoppige blazerssectie: tuba, trompet, trombone, saxofoon en de ‘Mississippi saxophone’ aka harmonica. Met de toevoeging van New Orleans-stijl blazers brengt The Heritage Blues Orchestra een nieuwe dimensie in country blues en geeft er zelfs een jazzy stijl aan in sommige van hun stukken. Het Heritage Blues Orchestra, de naam zegt het al, maakte met And Still I Rise een plaat als een bluesmuseum…


De vitrines zijn volgepakt met slepende Delta, koperig New Orleans, verheven spirituals en schrijnend mondharmonicawerk. Bill Sims (zang en gitaar) vormt samen met zijn dochter Chaney (zang) en bluesman Junior Mack (gitaar en zang) het bonkende hart van dit project. Zanger en multi-instrumentalist Bill Sims Jr., geboren en getogen in een arme landbouwfamilie op het paltteland van Georgia, is nu een internationaal gerespecteerde bluesmuzikant. Hij begon met piano op vierjarige leeftijd en toen hij veertien was speelde hij al in een professionele rhythm&blues band.  Als platenartiest heeft hij een contract bij Warner Bros. en voor deze firma werkt hij als producer en ook voor theater- en filmproducties. Hij heeft onder andere zijn bijdrage geleverd aan de film Cadillac Records over de rise and fall van het Chess label in Chicago. Popster Beyoncé laat in deze film zien dat ze ook echt de blues kan zingen! Bill Sims woont in New York City waar hij zich bezighoudt met het begeleiden van een nieuwe generatie blues – en roots muzikanten.
Ook Junior Mack is regelmatig te vinden in het New Yorkse bluescircuit als huismuzikant van de Terra Bluesclub en BB King’s club en als gastgitarist bij the Allman Brothers in hun jaarlijkse Beacon Theatre tour. Duane Allman en (toch wel opmerkelijk) Jan Akkerman zijn grote inspiratiebronnen en leermeesters van deze sympathieke, levenslustige en positief ingestelde bandleider. Net als Bill en Chaney speelde Junior ook in diverse gospelgroepen (Five Blind Boys of Alabama, Staple Singers). Dochter Chaney heeft dit alles natuurlijk met de paplepel ingegoten gekregen en heeft zich in New York ontwikkeld tot een zangeres wier stem doordrenkt is van de rijke, muzikale en culturele tradities van de legendarische sharecroppers, spirituals, blues, soul en r&b. In ‘And Still I Rise’ zijn de invloeden te horen van Ry Cooder (b.v. Paradise and Lunch), Son House, Muddy Waters, Eric Bibb en Leadbelly. Het ‘orkest’ geeft wel een eigen definitie en sound door de typische zang van Chaney, het gevarieerde gebruik van de blazerssectie en de Afrikaanse ritmes. Het album opent met Son House’s ‘Clarksdale Moan’. Door Junior’s aangrijpende zang zit je in no-time in de Mississippi delta. Een traditional als C-Line Woman, met gevoel voor drama gezongen door dochter Chaney, krijgt door een pompende tuba een warme onderlaag, en geeft een fraai inzicht in hoe blues, gospel en vroege jazz harmonieus samengingen in de zuidelijke Verenigde Staten. Dan volgt Catfish Blues en het trio heeft geen enkele moeite om hierinde hardcore stompin’ blues neer te zetten. Drummer Kenny ‘Breedy Eyes’ Smith legt hier de basis met zijn strakke slagwerk. Vocaal hoogtepunt van de plaat is het antieke Go Down Hannah van Leadbelly, glorieus gezongen door Chaney Sims, ingeleid door hemels koper. In ‘Get Right Church’ zitten vooral de gospelinvloeden verweven. Een lekkere bottleneckgitaar ondersteunt dit opzwepende nummer met mooie samenzang van het trio. Eric Bibb’s ‘Don’t Let Nobody Get Your Spirit Down‘ heeft een strakke backbeat als basisbegeleiding van de blazerssectie, maar behoudt de evangelische ziel en het gevoel van Bibb’s origineel.
And Still I Rise is een prachtig en aangrijpend debuut van een stel doorgewinterde veteranen die groot respect en bewondering verdienen voor de manier waarop zij omgaan met hun muzikale roots. Knap dat de band rond vader en dochter Bill Jr. en Chaney Sims, met een dergelijk erfgoed-concept op een debuutalbum, nergens stoffig overkomt. De plaat is een adembenemende massage voor lichaam en geest.