CD recensie Ben Prestage – One Crow Murder

Nog even zijn stamboom resumeren: overgrootmoeder, vaudeville artieste trok mee met een medecine show, zijn grootmoeder was een boogie-woogie pianiste en zijn grootvader langs vaders kant bracht hem in contact met de sounds van de Mississippi. Ben groeide op in Florida vlak bij de Everglades en in zijn ouderlijk huis hoorde hij alleen maar blues, gezongen of instrumentaal. Dus was Ben voorbestemd om ook de blues te spelen. Maar dat hij liefst zeven of meer instrumenten tegelijk zou spelen had niemand durven voorspellen. Toen hij als busker de beroemde Beale Street in Memphis optrok met zijn drumkit trok hij bijgevolg onmiddellijk de aandacht.
Inmiddels bracht hij een vijftal albums uit en dit zesde ‘One Crow Murder’ nomineer ik maar direct als zijn beste.

Met zijn rauwe afwisselend lijzige of demonische zang maakt hij van de titeltrack, zwoel gezongen, en ‘The Ballad Of Ray and Ruby’ kleine ruwe meesterwerkjes. De traditional ‘Take Sick And Die’ met lapsteel gitaar en voetpercussie klinkt tamelijk onheilspellend. En het wreed wijze voodooachtige ‘Shine, Moon’ met Diddley Bow promoveer ik tot mijn favoriet. De covers van Jesse Fuller, Tampa Red en Dewey Corley passen bij het eigen materiaal als oeverslib rond rivierwortels. En het echtelijk drama ‘See What My Buddy Done’ van R. L. Burnside, komt over als een Griekse tragedie in blues gesopt.
Net als in vorige albums begeleidt Ben Prestage zich met zijn eigen ‘one man’ orkest waarin hijzelf het instrument kiest en bespeelt. Behalve de Resonator en akoestische gitaar zitten daar o.m. nog kazoo en harmonica tussen naast het lokmiddel van de voetpercussie dat steeds het ritme aangeeft. Een gedocumenteerd artistiek inlegboekje met de teksten bekroont dit geïnspireerd morsig bluesalbum met swamp, ballade en rag waarin zijn verbeelding weer hoogtij viert net zoals het wassen van gevaarlijke rivieren. In de Special over de songschrijvende bluesman werd zijn aangeboren fantasie reeds geroemd maar het is toch vooral de authenticiteit die zijn songs uitstralen die je telkens weer naar zijn Live optredens lokt.

(Marcie, rootstime.be)