SR&BB

Stichting Rhythm & Blues Breda

Bradley’s Circus – Shotgun Bunny cd recensie

Bradley’s Circus Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet echt wist wat me te wachten stond en was dan ook blij verrast met wat me om de oren werdt geslingerd. Vrouwenstemmen hebben het bij mij altijd beduidend moeilijker om me te overtuigen dan de mannelijke collega’s, maar de stevige en ietwat ondeugende stem van Mattanja Joy Bradley haalt de twijfel meteen weg.

In het eerste nummer moet ik qua stem heel even denken aan een jonge Mathilde Santing en ook verderop op de plaat laat ze horen heel gevarieerd en met veel passie haar liedjes te zingen. En daar houd ik dus wel van. Show me what you got! Verrassend ook, dat gitarist Jimmy The Lounge een aantal nummers de leadzang verzorgt. Misschien niet zo intens als mevrouw Bradley, hoewel, het nummer ‘Searching’ zingt hij met veel soul en weet te overtuigen, ondersteund door leuke koortjes en mooi bluesharpwerk van Lidewij Veenhuis. Brutaal knalt de band er met ‘Sad Sad Song’ nog even een ode aan Howlin’ Wolf tegenaan, waarvoor bassist Toine Stout en drummer BeeWee Nederkoorn een stuwende basis neerleggen.
De hele cd heeft een prettige ‘frisheid’ over zich die heel aanstekelijk werkt. Geen ingewikkeld gedoe of overbodig gefreubel, hier en daar zelfs verrassend simpel, maar o zo doeltreffend. Het zit ‘m in de keuze van de liedjes, de variatie in stijlen (bluesrockandrollabillyroots), de open productie, het spel van de muzikanten, lekker om naar te luisteren. Het zit eigenlijk gewoon in de band, want de cd is een beetje zoals de website en de cd-hoes; eigenwijs, grappig, goed verzorgd en alles zit gewoon goed doordacht in elkaar. Het is ook het totaalplaatje dat de band en deze cd zo leuk maakt.
De schijf vertoeft inmiddels al een aantal dagen in diverse cd-spelers (in de caravan, de auto, loeihard in de huiskamer, op de koptelefoon) en elke keer is het effect hetzelfde: deze muziek geeft me een goed gevoel en ik blijf op de playknop drukken! En ik moet er nóg vier recenseren, verdikke!!

(thebluesman.nl)

Binnenkort brengt de Tilburgse roots band Bradley’s Circus hun nieuwe album “Bang Bang Wa Wee’s” uit, wat opgenomen is in de Dockside Studios, Louisiana USA. In April 2011 wordt het album ook in de US uitgebracht en gaat de band weer op tour om het album daar te promoten.
Hij is geproduceerd door 5 time Grammy-Award winning producer, John Snyder die o.a. met artiesten als Etta James en Chet Baker heeft gewerkt. Tijdens een tour door de US vorig jaar waren John Snyder en studio-eigenaar Steve Nails zo enthousiast over Bradley’s Circus dat ze de band 3 dagen gratis studiotijd ter beschikking stelden.